Wat elke ondernemer eigenlijk al weet over netwerken

Een vraag die iedere ondernemer slapeloze nachten kan bezorgen is: Waar vind ik nieuwe klanten? Op welke manier breng ik mijn bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten? Wat gaat me dat wel niet kosten? De oplossing ligt binnen handbereik! Netwerken! In contact komen met nieuwe relaties gebeurt alleen maar door als ondernemer heel actief met je netwerk aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dat en wat houdt netwerken eigenlijk in?

Netwerken is contacten leggen met je doelgroep; het onderhouden en verder uitbreiden van je relaties met andere ondernemers en de buitenwereld kennis laten maken met jou, het bedrijf, je dienst of product. Een goed netwerk brengt je steeds nieuwe mogelijkheden. Netwerken is ook investeren in de ander en oprecht geloven in die investering.

Sta open voor nieuwe contacten en blijf actief bouwen aan nieuwe relaties

Actief netwerken is niet meer of minder dan het leggen van contacten. Hiervoor kun je bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, businessclubs, congressen en seminars bezoeken. Daar tref je ondernemers die ook op zoek zijn naar nieuwe contacten en dus openstaan voor een kennismaking met je. Bereid een elevator pitch voor alvorens je naar een bijeenkomst gaat. Een goede elevator pitch duurt ca. een minuut en maakt duidelijk wie je bent, wat je doet, voor wie je dat doet en wat je product of dienst is. Als je een duidelijke elevator pitch gebruikt is het voor mensen in je netwerk makkelijker om hun relaties te verwijzen naar jouw bedrijf.

Onderhoud je netwerk

Belangrijk is niet alleen het opbouwen van een netwerk, maar ook het onderhouden. Het eerste contact is gelegd, maar wat dan? Vaak worden gegevens uitgewisseld door middel van een visitekaartje en men volgt en linkt elkaar op social media, zoals Twitter, Facebook en Linkedin. Echter, als je vanaf dat moment stil blijft / jezelf niet meer laat zien, verwatert het contact weer heel snel. Blijf zichtbaar binnen je netwerk. De mensen binnen je netwerk zullen dan vaker aan je denken en je aanbevelen bij hun relaties.

Netwerk onderhouden bestaat uit geven en nemen

Om meer uit je opgebouwde netwerk te halen moet je jezelf regelmatig afvragen wat je voor de leden binnen je netwerk kunt betekenen. Mogelijk weet je iemand die geïnteresseerd is in hun diensten of producten. Introduceer deze relaties bij elkaar. Tip je relaties bijvoorbeeld over interessante websites, artikelen, berichten, blogs of kijk rond in je eigen netwerk of je iemand weet die hem of haar verder kan helpen. Alle energie die je erin steekt, krijg je op den duur weer terug. Je relatie zal sneller opnieuw contact zoeken als er sprake is van een vertrouwensband.

Leidt Social Media tot meer klanten?

Natuurlijk! Het bezoeken van bijeenkomsten en dergelijke is gezellig, nuttig en onontkoombaar, maar daarnaast wel zeer tijdrovend. En tijd is voor elke ondernemer een zeer schaars en dus kostbaar goed. LinkedIn is voor ondernemers een absolute must. Vaak wordt LinkedIn gebruikt om met mensen in contact te komen of worden ondernemers met elkaar gelinkt na de eerste kennismaking. LinkedIn is daarnaast een hele handige tool om het netwerk in kaart te krijgen en snel contacten op te doen. Daarnaast genereert het actief participeren in de groepen reacties van zowel bekende als onbekende LinkedIn-gebruikers, hetgeen tot nieuwe leads kan leiden.

Verder is Twitter een zeer bruikbaar medium. Ook hier geldt dat het geven en nemen is, net als bij andere vormen van netwerken. Wijs volgers op interessante informatie; koppel mensen / bedrijven aan elkaar als je verbanden ziet en gebruik het medium op gedoseerde wijze om je eigen bedrijf / dienst of product aan te prijzen. Je zult zien dat je er veel voor terug krijgt. Echter, welke vorm van netwerken het ook betreft, het motto is: ga er actief mee aan de gang / onderhoud het / schenk er aandacht aan en het zal zich vanzelf uitbetalen in goede, zakelijke contacten.

Succes!

Nico Praat
Partner bij Pro-Ondernemer

Nico Praat

About Nico Praat

Nico Praat is partner bij Pro-Ondernemer (regio Noord Holland). Als sparring- en businesspartner brengt hij MBI-kandidaten naar een nieuwe uitdaging binnen het MKB en is hij betrokken bij de totstandkoming, de financiering en uiteindelijke lancering van innovatieve MKB-initiatieven. Voorheen bekleedde hij verschillende financiële managementfuncties in het bedrijfsleven en was als ondernemer actief in de werving- en selectie branche.